Dröjsmålstalan (begäran att avgöra ärende)

Pris: fast pris enl. överenskommelse

Har du inlett ett ärende hos en myndighet, t.ex. genom att lämna in en ansökan, men myndigheten i fråga ännu inte har avgjort ditt ärende trots att mer än sex månader gått sedan ärendet initierades?

I sådant fall har du möjlighet att begära att myndigheten avgör ditt ärende, vilket kallas att ge in en s.k. dröjsmålstalan. De formella förutsättningarna för att kunna ge in en dröjsmålstalan är följande:

  • Det har gått minst sex månader från det att ärendet inleddes,

  • Det är du som enskild part, och alltså inte myndigheten själv, som har inlett ärendet i fråga,

  • Dröjsmålstalan ges in skriftligen, och

  • Du har inte tidigare i samma ärende lämnat in en dröjsmålstalan (dvs., en enskild får ge in en dröjsmålstalan endast en gång under ett pågående ärende).

Om samtliga formella förutsättningar ovan är uppfyllda ska den aktuella myndigheten senast inom fyra veckor från det att dröjsmålstalan getts in antingen avgöra ärendet i fråga eller avslå begäran i ett särskilt skriftligt beslut.

För det fall myndigheten avslår en dröjsmålstalan kan avslagsbeslutet överklagas upp till en överinstans. Om överinstansen bifaller överklagandet ska den besluta att aktuell myndighet antingen måste avgöra ärendet i fråga senast inom fyra veckor eller avgöra ärendet ”snarast”.

Här är det även viktigt att poängtera att för vissa typer av ärenden, t.ex. för vissa slags ansökningar om uppehållstillstånd som handläggs vid Migrationsverket, så har myndigheten rätt enligt lag att ta längre tid på sig att handlägga ärendet än de sex månader som vanligen gäller. Den exakta handläggningstiden beror i sådant fall på vad ärendet gäller och regleras uttryckligen i lag eller annan författning. Detta innebär alltså att utöver att alla formella förutsättningar enligt ovan för att ge in en dröjsmålstalan måste vara uppfyllda, så måste i sådant fall även den särskilda handläggningstiden som gäller för det aktuella ärendet ha passerat för att man ska ha möjlighet att nå framgång med en dröjsmålstalan.  

Har du initierat ett ärende hos en myndighet, t.ex. genom att ge in en ansökan, och har nu önskemål om att myndigheten avgör ärendet? Eller har du gett in dröjsmålstalan redan men myndigheten har avslagit din begäran? Då är du varmt välkommen att vända dig till mig för hjälp, i första hand genom att jag gör en preliminär, kostnadsfri värdering av ditt ärende.

De tjänster jag erbjuder när det gäller dröjsmålstalan är följande:

  • Lämna in dröjsmålstalan till myndighet (om de formella förutsättningarna ovan är uppfyllda) inkl. följebrev med juridisk argumentation om varför denna begäran ska beviljas + överklagande av myndighetens beslut gällande denna begäran upp till överinstansen, för det fall myndigheten avslår begäran + agera juridiskt ombud för dig och föra din talan skriftligen under hela processen gällande dröjsmålstalan, såväl hos aktuell myndighet som i överinstansen för det fall det blir aktuellt 

  • Skriva ett överklagande av ett beslut att avslå en dröjsmålstalan upp till överinstansen + agera juridiskt ombud för dig och föra din talan skriftligen under hela överklagandeprocessen gällande dröjsmålstalan 

  • En kombination av dessa tjänster – dvs. antingen följebrev + överklagande eller yttrande + överklagande 

*Observera att priset avser privatpersoner.