Frågor och svar 

Om byrån tar sig an mitt ärende, kan byrån då garantera att vi når framgång med ärendet?

Eftersom det aldrig är jag själv som fattar det slutliga beslutet i aktuellt ärende, utan detta alltid är upp till den aktuella myndigheten/domstolen, kan jag tyvärr aldrig ge någon garanti för framgång, även för det fall jag tar mig an ditt ärende. Däremot kan jag naturligtvis garantera att jag skulle göra mitt yttersta för att maximera chanserna för att nå framgång i ärendet.

Erbjuder byrån både fasta priser och timpris?

Byrån erbjuder i första hand fasta priser, vilket utgör en stor trygghet för dig som kund: detta eftersom du i sådant fall är medveten om att oavsett hur mycket arbete jag kan tänkas lägga ned på ditt ärende så kommer priset att vara detsamma. Du kommer alltså i sådant fall aldrig behöva betala mer än det pris vi har kommit överens om i vårt avtal. För det fall du som kund i det enskilda fallet ändå skulle vara intresserad av timpris är detta naturligtvis något vi kan lösa. För mer information, se byråns Allmänna villkor. 

Hur och när sker betalning om vi ingår ett uppdragsavtal?

Betalning sker genom att faktura skickas ut, företrädesvis via e-post, med en viss förfallotid till betalning (oftast 30 dagar från fakturadatum). När denna faktura skickas ut skiljer sig lite åt beroende på vad uppdraget gäller, samt om du som kund är privatperson eller ett företag; under alla händelser är detta något vi kommer att komma överens om på förhand och något som uttryckligen kommer att anges i vårt uppdragsavtal. Vid försenad betalning debiterar byrån dröjsmålsränta från förfallodagen till dess att betalning är mottagen, i enlighet med bestämmelserna i räntelagen (1975:635). För mer information, se byråns Allmänna villkor. 

Erbjuder byrån kundbesök på byråns kontor och hjälp vid t.ex. muntliga förhandlingar i domstol?

Denna byrå saknar eget kontor utan arbetar endast digitalt/på distans. Detta innebär att byrån inte heller kan erbjuda hjälp i form av att närvara under t.ex. muntliga förhandlingar i domstol, besök hos myndigheter eller liknande. Att arbeta endast digitalt/på distans har dock sina fördelar även för dig som kund, bl.a. då jag generellt sett kan erbjuda dig lägre priser än vad en byrå som måste betala hyra för ett fysiskt kontor skulle kunna göra, och då jag kan vara nåbar för dig i en klart större utsträckning än vad en byrå som bara har öppet under kontorstid skulle kunna vara. Vidare kan här påtalas att för de typer av ärenden som byrån hanterar är processen i regel uteslutande skriftlig, varför det är mycket ovanligt med några tillkommande, muntliga moment under processens gång. 

Kan jag få rättshjälp för att täcka kostnaderna för att anlita byrån för hjälp med mitt ärende?

Rättshjälp är ett ekonomiskt stöd till dig som behöver hjälp av en advokat eller annan jurist. Det är antingen Rättshjälpsmyndigheten eller en domstol som, efter ansökan, beslutar om rättshjälp ska beviljas eller inte. Stödet kan bara ges till dig som till exempel inte kan utnyttja rättsskyddet i din hemförsäkring samt har begränsad ekonomi. För mer information om rättshjälp kan jag rekommendera följande sida: https://www.domstol.se/amnen/rattshjalp/vad-ar-rattshjalp-och-radgivning/om-rattshjalp/. Det är viktigt att ha i åtanke att utrymmet för att bevilja rättshjälp inom förvaltningsrätten – som de ärenden som denna byrå hanterar omfattas av – är klart begränsat och i de allra flesta fall därför tyvärr inte beviljas. Du ska alltså inte räkna med att du kommer få en ansökan om rättshjälp beviljad för det fall du anlitar denna byrå. Självfallet kan vi dock från fall till fall kolla på förutsättningarna för dig att få rättshjälp beviljat.

Kan byrån hjälpa mig med att ansöka om rättsskydd hos mitt försäkringsbolag för att täcka kostnaderna för att anlita byrån för hjälp med mitt ärende?

Rättsskydd innebär att din försäkring, t.ex. din hemförsäkring, kan betala en del av dina kostnader för en jurist eller advokat. Villkoren för rättsskydd kan variera beroende på vilket försäkringsbolag du har. Det kan även vara så att du har en tilläggsförsäkring med utökat rättsskydd. Rättsskyddet täcker emellertid normalt sett inte juristkostnader för hjälp inom de typer av ärenden som denna byrå hanterar, utan gäller i stället oftast för tvister av olika slag. Du ska alltså tyvärr inte räkna med att du kommer få en ansökan om rättsskydd hos ditt försäkringsbolag beviljad för det fall du anlitar denna byrå. Självfallet kan vi dock från fall till fall kolla på förutsättningarna för dig att få rättsskydd beviljat.

Vilka språk kan byrån hjälpa till på?

Svenska, engelska samt i viss utsträckning spanska.